Mali vrt za održivo sutra!

Od 1. ožujka 2019. godine do 29. veljače 2020. godine Udruga za promicanje održivog načina življenja GREDICA je u partnerstvu s II., III, IV. i VI. osnovnom školom Grada Varaždina provodila projekt Mali vrt za održivo sutra!

Cilj projekta bio je, učenicima prvih i drugih razreda škola Partnera, omogućiti da se obrazuju o temama iz održivog razvoja na praktičan način, kroz radove u školskim vrtovima.

Sijali, sadili, plijevili…

U tu su svrhu u školskim dvorištima III., IV. i VI. osnovne škole Varaždin te na lokaciji Čudesnih vrtova u Biškupcu podignute povišene vrtne gredice na kojima su učenici iz 25 razrednih odjeljenjenja uzgajali vlastitu, ekološku hranu te iz prve ruke učili o održivom razvoju. 

Učenici su sijali, sadili, plijevili, kopali, malčirali, zalijevali, ubirali plodove te skupljali sjeme za narednu vrtlarsku sezonu. Kroz praktičan rad u vrtu učenici su na primjerima iz stvarnog života učili o važnosti bioraznolikosti, lokalnom uzgoju hrane te važnosti čuvanja prirodnih resursa. U projektu je sudjelovalo 513 učenika iz 25 razrednih odjeljenja, a edukacije učenika su provodili edukatori iz Udruge Gredica u sklopu redovne nastave Prirode i društva.

Prije početka izvođenja edukativnih radionica u suradnji s predstavnicama partnera – učiteljicama razredne nastave u školama partnerima detaljno je dogovoreno koji su sadržaji edukativnih radionica prikladni i koji su očekivani ishodi kao i kakve su metode rada primjerene radu s djecom korisnicima. U skladu s tim, izrađeni su edukativni materijali – prezentacije i zadaci za vježbu koji su korišteni tijekom edukacija.

Prijenos znanja

Kako bi osigurali prijenos stečenog znanja među drugim organizacijama civilnog društva te institucija u Hrvatskoj svi edukativni materijali izrađeni tijekom projekta – niže su dostupni u formi za preuzimanje te daljnje slobodno korištenje u svrhu provođenja sličnih radionica diljem cijele Hrvatske. 

Materijali za preuzimanje:

Uz edukativne radionice za učenike je u sklopu projekta organizirano i studijsko putovanje na OPG Lukač “Svijet prirode” na kojem se uzgajaju autohtone hrvatske domaće životinje. Učenici su u sklopu posjeta prisustvovali i dvjema edukativnima radionicama: 1. Upoznavanje s autohtonim pasminama domaćih životinja, njihovim navikama i potrebama i 2. Kompostiranje uz pomoć kalifornijskih glista koje je za potrebe projekta izvodio OPG Mijaković.

Tim posjetom učenici su dobili priliku da obogate svoje znanje o prirodi koja nas okružuje, povezanosti biljnog i životinjskog svijeta, te su mnogi po prvi put vidjeli uživo i izbliza razne domaće životinje. 

Učenici koji su sudjelovali na projektu imali su prilike naučeno prezentirati i široj zajednici i drugoj djeci.

Učenici predstavili projekt građanima

Naime, učenici  II., III., IV. i VI. osnovne škole Varaždin su u sklopu Festivala tikvi održanog 26. listopada 2019. godine na varaždinskoj Gradskoj tržnici, su izložili tikve i drugo povrće koje su uzgojili protekle vrtlarske sezone, u sklopu projekta Mali vrt za održivo sutra!. U sklopu Festivala, učenici su održali i radionice sijanja u čašice za zainteresirane mališane, koji su s roditeljima stigli na tržnicu.

Uz učenike, ciljna skupina obuhvaćena projektom bili su i učitelji i nastavnici u školama u kojima se projekt provodio. Permanentno obrazovanje o održivom razvoju, važno je kako za učenike tako i za članove nastavničkog vijeća, učitelje, nastavnike i osoblje škole kako bi proširili vidike i znanje iz navedenih tema, te mogli dalje u skladu s tim djelovati i poučavati. 

Pozitivne reakcije

U tom smislu kontaktirali smo stručnjakinju za teme o održivom razvoju Silviju Kolar-Fodor koju smo i angažirali da osmisli i održi edukacije zaposlenika Partnera i to po dvije radionice u svakoj školi. Silvija Kolar-Fodor je predsjednica udruge “Biovrt – u skladu s prirodom”, predavačica i edukatorica o bio vrtlarenju i autorica stranice i tekstova na www.biovrt.com. Reakcije učitelja i ostalog nastavnog osoblja na održane edukacije bile su izrazito pozitivne te su mnogi izrazili želju za nastavkom edukacije o temama iz održivog razvoja.

To je izrazito korisno i važno, jer permanentno obrazovanje o održivom razvoju, važno je kako za učenike tako i za članove nastavničkog vijeća, učitelje, nastavnike i osoblje škole kako bi proširili vidike i znanje iz navedenih tema, te mogli dalje u skladu s tim djelovati i poučavati.

Školama ostaje sav materijal

Nastavno na to, nakon provedbe projekta izgrađeni vrtovi te sav materijal (zemlja, gnojivo, biljke, alat) ostat će u vlasništvu škola Partnera, čime će škole Partneri imati izgrađen temelj za daljnje aktivno bavljenje održivim razvojem.

Posljednja ciljna skupina obuhvaćena projektom bili su zaposlenici organizacije Prijavitelja, odnosno zaposlenici Udruge Gredica, koji su u sklopu projekta prošli intenzivni 72-satni permakulturni tečaj, odnosno kompletnu i zaokruženu edukaciju na temu održivog razvoja te su primili certifikate permakulturnih dizajnera. Certifikat ima međunarodni značaj i jednako vrijedi svugdje u permakulturnim zajednicama svijetu. Na taj način i zaposlenici Udruge Gredica su osnaženi za daljnje bavljenje temama iz održivog razvoja.

Povelja za naj-akciju

Sve u svemu, projekt je imao pozitivan utjecaj na ciljne skupine, ali i krajnje korisnike, odnosno širu zajednicu. O uspješnosti projekta govori i podatak kako ga je Grad Varaždin kao jedan od gradova koji od 2005. godine sudjeluje u akciji i s ponosom godinama nosi titulu „Prijatelj djece“, kandidirao za izbor naj-akcije u sklopu dodjele godišnjih nagrada akcije „Gradovi i općine – prijatelji djece“. Svečanost kojom se obilježilo 20 godina akcije „Gradovi i općine – prijatelji djece“ u organizaciji Saveza društava „Naša djeca“ Hrvatske održana je u Starogradskoj vijećnici Grada Zagreba, a projektu “Mali vrt za održivo sutra!“ dodijeljena je povelja za uspješnu naj-akciju.

Provedbom projekta i ostvarenim rezultatima izrazito zu zadovoljni i predstavnici škola Partnera. U nastavku donosimo njihove dojmove.

Spomenka Žmegač, II. osnovna škola Varaždin

Cilj projekta je bio da učenici uče  kako uzgojiti vlastitu ekološku hranu kroz rad u vrtu smještenom u Biškupcu. Čudesne vrtove smo posjetili u proljeće i jesen te polazili šest radionica: Promatramo prirodu, Organski vrt, Vrtlarimo, Bioraznolikost, Plodovi i Sjeme. Učenici su kopali, sijali, sadili, zalijevali, ubirali plodove, skupljali i pakirali sjemenke u papirnate vrećice. Tom prilikom su upoznali i  koristili različite alate. Svaki učenik je sam posadio sjemenku graha ili mahune u teglu o kojoj je vodio brigu u razredu te bilježio promjene u dobivenom Vrtlarskom dnevniku. Učenici su zadovoljni ovim projektom jer se učilo izvan učionice u prirodi na praktičan način. Druženjem su se takmičili u obavljanju zadataka kao i isticanju znanja o prepoznavanju biljaka, plodova i sjemenaka. Učiteljice su također pohvalile ovaj projekt jer takav način učenja je motivirajući za učenike. Na zoran i praktičan način svladali smo dio gradiva iz Prirode i društva. Predlažemo nastavak suradnje za dobrobit učenika. 

Margareta Živković, VI. osnovna škola Varaždin

U sklopu projekta Mali vrt za održivo sutra! dvjestotinjak učenika prvih i drugih razreda VI. osnovne škole Varaždin je od proljeća 2019. sudjelovalo u izgradnji školskog vrta. Kako većina učenika živi u zgradama, ovo je bila odlična prilika za upoznavanje s aktivnostima ekološkog uzgoja hrane. Tako su učenici od najranije školske dobi uočavali prirodne procese te razvoj biljaka od sjemenke ili sadnice do ploda kroz godišnja doba. Također, praktičan rad na gredicama je utjecao na razvoj poduzetništva kod učenika te na razvoj svijesti o važnosti održivog razvoja. Učitelji su bili zadovoljni takvim načinom rada jer su s učenicima mogli u neposrednoj stvarnosti s lakoćom ostvariti planirane odgojno-obrazovne ishode. Rad na školskom vrtu stavio je učenika u središte nastavnog procesa. Školski vrt tako postaje središnje mjesto za upoznavanje održivog suživota s prirodom.

Mirjana Orešković, Anja Kušen i Suzana Kućar, III. osnovna škola Varaždin

U suradnji s Udrugom Gredica  tijekom prošle školske godine počeli smo s provedbom projekta Mali vrt za održivo sutra. Već tijekom uvodnih radionica i aktivnosti primijetili smo veliku zainteresiranost, aktivnost i motiviranost djece. Učenici su s velikim zanimanjem i oduševljenjem prihvaćali sve zadane aktivnosti i s lakoćom ih izvršavali. S radošću su kreirali svoje prve gredice, sijali i sadili po uputama voditeljice Rusalke te pomno zalijevali prve sjemenčice i sadnice. Redovito su pohodili gredice, pjevali sadnicama da brže izrasti te se čudili i veselili prvim biljkama i plodovima slatkih jagoda. S ponosom su pokazivali gredice gostima razreda i škole, oslikali svoju tablu s crtežom koji predstavlja razred i nadzirali gredice. Ljeto je nakratko prekinulo druženje učenika i gredica, ali su gredice s biljkama bile redovito zalijane I održavanje zahvaljujući teti Rusalki. Početak ove školske godine donio je puno veselja i radosti jer su se ubirali plodovi rajčica, paprika, andskih jagoda i s veseljem kušali. Ujesen smo isčupali mrkve i pobrali bundeve te naučili skupljati sjemenke plodova i cvijeća  koje ćemo posijati u proljeće. Važan događaj bio je i sajam na varaždinskoj tržnici gdje smo se družili s drugim učenicima varaždinskih škola uključenih u projekt te prezentirali naše aktivnosti. Složili smo i pospremili sjemenke u vrećice te imamo svoju banku sjemena kojeg možemo razmjenjivati s drugima. Ove smo jeseni posjetili i OPG Lužan gdje smo vidjeli uzgoj kalifornijskih glista te saznali o važnosti zdrave i kvalitetne zemlje te uočili povezanost uzgoja zdravih biljaka,i uzgoja životinja. Uživali smo u svježem zraku i aktivnostima te se puni dojmova vratili u školu. Zaključno, možemo reći kako su ostvareni su svi zadaci i ishodi projektnih aktivnosti, djeca su osnažila svoje sposobnosti i osvijestila važnost uzgoja vlastite hrane i vlastitog rada te dobrobiti koje taj rad donosi. Naučili su kako se zdravije hraniti, postupati s hranom i sjemenjem, a ono najvažnije je da su pokazali interes da se projektne aktivnosti nastave i dalje iako projekt završava. Ono što se važno dogodilo u  našoj školi jest to da su naše gredice postale izvorište i motiv za postavljanjem nove učionice na otvorenom, tik uz naše gredice. Učenici naše škole skupljali su stari papir i pomogli izgradnji nadstrešnice za vanjsku učionicu. Cilj nam je da se u ovoj školskoj godini posadi bobičasto voće, ukrasno cvijeće i pokoja voćka kako bi naš vrt rastao s našom djecom. Ovaj nam je projekt donio mnogo novih saznanja, aktivnosti i pomogao našim učenicima u osobnom i društvenom razvoju. Potakli smo samosvijest i poduzetništvo te zasadili osnove za zdrav život, toleranciju i suradnju s drugima. Zahvaljujemo se Rusalki, Danici i Darku iz Udruge Gredica te ostalim školama partnerima na suradnji i razmjeni ideja. Također zahvala i Gradu Varaždinu na pomoći i promicanju projekta.

Projekt vrijedan 347.910,90 kuna je s 313.119,81 kuna sufinanciran u sklopu Švicarsko-hrvatskog programa suradnje (Poziv “Osnaživanje doprinosa organizacija civilnoga društva obrazovanju za održivi razvoj za unaprjeđenje ekonomske i socijalne kohezije”) koji provodi Ured za Udruge Vlade Republike Hrvatske, dok je preostali iznos od 35.000 kuna sufinancirao Grad Varaždin.